Sztuka „wysoka”
'High' Art

Luther Blissett
30.05.2014





Erwin van Doorn & Inge Nabuurs, Portret postaci Artsy Industrialist [pozującego na artystę przemysłowca], 2012 (własność Buro DeFacto)



Praca ta bada fenomenologię naszej percepcji. Odbieramy świat poprzez bodźce, które uruchamiają nasze myślenie i/lub działanie. Głównym narzędziem owych bodźców jest przestrzeń, poprzez którą życie się ukonkretnia. Przestrzeń psychotropowa, maszyna świadomości. Doświadczenie w ciemności, które aktywizuje głębszą świadomość naszej struktury percepcyjnej. Zakodowane tożsamości, które akceptujemy, by przetrwać, stają się dotykalne.





Erwin van Doorn & Inge Nabuurs, jeden z korytarzy instalacji Morze oczekuje twojego powrotu 2014,
CSW Łaźnia, Gdańsk, fot. Bartosz Górka



Instalacja odbiera wchodzącym widzom punkty orientacyjne niezbędne do naturalnego rozpoznania percepcyjnego. Jest to trójwymiarowa czerń o nieznanych rozmiarach i o fizycznej obecności doświadczanej jedynie za pomocą dotyku. Ciemność usuwa obrazy ze znanego otoczenia naszej codziennej egzystencji. Obrazy stanowią jedyne punkty odniesienia w nie-miejscu, które – ze względu na swoją dziwną i odpychającą naturę – skupia nasz wzrok i słuch z niezwykłą intensywnością. Nasza uwaga jest w ten sposób przykuwana do wnętrza, zmuszając nas, by stworzyć znaczenie i zamknąć pustkę. Zwiedzający pragnie zapalić światło i ukazać to, co niewidoczne.





Erwin van Doorn & Inge Nabuurs, detal jednego z lucyferiów,
fragment instalacji Morze oczekuje twojego powrotu 2014, CSW Łaźnia, Gdańsk, fot. Bartosz Górka



Strefa przejściowa sugeruje znaczenie, jednocześnie pozostając semantycznie niejasną. Pamięć jest wszystkim, co pozostaje, by nadać sens naszym wewnętrznym konfliktom. Wyłaniając się powoli z całkowitej ciemności, obrazy stopniowo uzyskują wyraźny kształt – pojawiając się na początku jako rozmyte plamy koloru, a następnie ukazując oznaki ruchu i wreszcie składając się w kształty. Widzowie nie tylko są świadkami owego procesu tworzenia, ale także wpływają na niego w sposób, w jaki go pojmują.





Erwin van Doorn & Inge Nabuurs, publiczność na wystawie przystępuje do testu,
fragment instalacji Morze oczekuje twojego powrotu, 2014, CSW Łaźnia, Gdańsk, fot. Olga Kharina



Nie pojedynczo, ale jako kolektyw aktorów w mistycznej sztuce. Niczym we śnie, widzowie doświadczają wszystkich rzeczy jako tak samo ważnych i z taką samą intensywnością. Sami znajdują się pomiędzy zjawiskami, które postrzegają. Jest to doświadczenie zbliżone do transu.
Erwin van Doorn & Inge Nabuurs, Disco Mori Punk Pirate, 2013 (własność Buro De Facto)



Intymność tej sytuacji. Wyzwanie, by zastanowić się nad ciągłą zmianą naszej wewnętrznej wizji w odniesieniu do impulsów płynących z zewnątrz. Artyści pragną zaoferować widzom coraz bardziej aktywną rolę i nie obawiają się umieszczenia tradycji w centralnym miejscu pracy. Tradycja inspiruje nas, aby zrozumieć naszą pozycję w świecie pełnym innych.



Tłumaczenie: Karolina Kolenda

Korekta: Kamila Wielebska i Tymoteusz Skiba


laznia.pl